>Skalundahögen, som kullen kallas, är Västsveriges största gravhög och mäter hela 65 meter i diameter och är 7 meter hög, vilket gör att den hamnar i samma klass som de berömda högarna i Gamla Uppsala. Skalundahögen är inte utgrävd men en C14-undersökning har daterat den till 600-talets början, alltså folkvandringstid i Sverige.
>Att en så stor hög återfinns just här förklaras med att Skalunda länge varit ett viktigt maktcentra. Under medeltiden var området ett av Västergötlands åtta bon, där det fanns både kungsgård och lagmansgård. Även tidigare, under järnåldern fanns med stor sannolikhet här ett hövdingasäte, äldre kartor och muntliga traditioner berättar om flera monumentala gravhögar som försvunnit genom århundradena.
>Vad som gör Skalundahögen extra intressant är den mytbildning som uppkommit kring högen, framförallt den om att det är krigarkungen Beowulf från sagornas värld som ligger begravd under stenmassorna. Enligt vissa pekar alla bevis på att det är så: Beowulf begravdes i en storhög, tidsmässigt nära Skalundahögen efter att ha dött i Earnaness, eller Årnäs på modern svenska, som inte ligger långt (det är ganska långt) därifrån. Invånarna i regionen kallades dessutom för Götar eller Gautar, samma namn som folket Geatas i sagan.
Såg en 30-någonting svenne med sin rätt söta importerade thaifv, hon gick och hängde på honom hela tiden vilket triggade min inceldamp. Jag smög upp bakom dem i en gång och sa högt URSÄKTA och de båda hoppade till och hon skrek.
Dylan Clark
va?
Grayson Price
>Högskoleingenjörsutbildning i elektroteknik med automationsteknik (Lund) Ja eller Nej?
Oliver Howard
interiören interiören och
Bentley Flores
Fansen verkar kåpa extremt mycket över det här
Jeremiah Brooks
ja och sen gör du en knullmaskin åt mig
Chase Richardson
Kan någon förklara hur folk kan gilla öl, smakar rent vidrigt